5.3.12

Όλα για να σωθεί η Δημοκρατία.

Πώς το μνημόνιο σώζει το Democracy!


του Δ. Παπαγεωργίου
Ή αλλιώς πώς αντί για πολιτικό reset, έχουμε απλά μια "αναδιάταξη δυνάμεων"
Τελικά το Democracy, ή αλλιώς το μεταπολιτευτικό πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα μπορεί να μην είχε "εφεδρείες", έδειξε όμως ότι μπορεί να τις δημιουργεί εφόσον χρειαστεί ή κριθεί απαραίτητο. Αυτό είδαμε να εκτυλίσσεται τους τελευταίους μήνες μπροστά στα μάτια μας, υπό την αιγίδα της Τρόικα και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Πίστευα προσωπικά ότι τα πρώτα διαλυτικά σημάδια που είχαν φανεί, απεδείκνυαν ότι πλησιάζαμε προς το τέλος της σάπιας πολιτικά αλλά και κοινωνικά εποχής της μεταπολίτευσης, που ανέθρεψε το σιχαμένο είδος του νεοέλληνα είτε πολιτικού είτε πολίτη, που επέλεξε να ζει ένα grandeur παρών, φορτώνοντας πιστωτικές κάρτες και φροντίζοντας να δέσει την επόμενη γενιά χειροπόδαρα με χρέη.
Η αυξανόμενη δυσπιστία των πολιτών προς τους πολιτικούς αυξανόταν συνεχώς. Η αριστερά έπαιρνε την θέση που της άξιζε σε ένα μουσείο και το δικομματικό σύστημα επιβίωνε μόνον και μόνον χάρις στην συντήρηση ενός τεράστιου μηχανισμού πελατοκρατείας, οι όροι για την επιβίωση όμως του οποίου δυσχέραιναν συνεχώς.
Και μετά ήλθε και το ΔΝΤ και το Μνημόνιο. Το οποίο κατά τους περισσότερους σήμανε το τέλος της μεταπολίτευσης όπως την ξέραμε, θέτοντας υπό συνολική αμφισβήτηση το πολιτικό σκηνικό. Είναι τελικά έτσι όμως σχεδόν δύο χρόνια μετά;
Η αλήθεια είναι πως όχι. Δεν άλλαξε άρδην το πολιτικό σκηνικό. Ο ελληνικός λαός και όλες οι πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες θέλουν να υφαρπάζουν την πολιτική του εκπροσώπηση σύρθηκαν στο δίλημμα μνημόνιο-αντιμνημόνιο παίρνοντας θέση υπέρ, κατά ή και τα δύο (βλ. ΝΔ και ΛΑΟΣ). Διαφοροποιήσεις οι οποίες δεν αντικατόπτριζαν αναγκαστικά τις διαθέσεις του λαού, αλλά καθρέφτιζαν περισσότερο μια οπτική η οποία είχε να κάνει με την "ευρωπαϊκή" πορεία της χώρας ή την αντίληψη περί προστασίας του, όταν (πράγμα σπάνιο) δεν συνδεόντουσαν άμεσα με συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα που ήταν υπέρ ή κατά ανά πάσα στιγμή. Οι μάζες του λαού ακολούθησαν, παίρνοντας θέση υπέρ ή κατά του μνημονίου, με το μεγαλύτερο ποσοστό ακολουθώντας το ένστικτο της επιβίωσης να επιλέγει τον δεύτερο δρόμο.
Το μνημόνιο και τα επακόλουθα αυτού "αναμορφωτικά προγράμματα" - όπως το μεσοπρόθεσμο και το μνημόνιο ΙΙ - της χώρας μας αναδείχθηκαν σε κυρίαρχο πολιτικό ζήτημα, πάνω στην βάση του οποίου είχαμε ανακατατάξεις στην πολιτική σκηνή της χώρας, τα οποία ακρωτηρίασαν κόμματα, οδήγησαν σε γεννήσεις νέων πολιτικών κινημάτων τα οποία συγχωνεύτηκαν με άλλα προυπάρχοντα κόμματα. Όσες φορές και να πολλαπλάσιάσεις οποιονδήποτε αριθμό με το μηδέν, το πηλίκον θα είναι και πάλι μηδέν. Τόση είναι και η αλλαγή στο πολιτικό σκηνικό της χώρας, τελικά. Τα στελέχη της μεταπολίτευσης επιλέγουν εάν θα συνεχίσουν την πολιτική τους καρριέρα με βάση τις επιταγές των διεθνών παραγόντων ή το κύμα της λαϊκής αγανάκτησης που σαρώνει την χώρα. Αλλαγή επί της ουσίας; Ουδεμία. Τα ίδια και τα ίδια πρόσωπα κάτω από ταμπέλες "αντί" ή "υπέρ", οι οποίοι κατάφεραν να δεσμεύσουν ολόκληρο τον ελληνικό λαό στο δίλημμα του μνημονίου, χωρίς να αφήνουν χώρο για να αναπνεύσουν φωνές που ζητούν την εκ βάθρων αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού.
Τι και αν το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται στο 8%, αφού τα στελέχη του ήδη κατακλύζουν την Δημοκρατική Αριστερά του κ. Κουβέλη ακόμη και τον ΣΥΡΙΖΑ του κ. Τσίπρα. Τι και αν οι διαφωνούντες με την μνημονιακή πολιτική του κ. Σαμαρά ιδρύσουν ένα νέο κόμμα, τι και αν ο ΛΑΟΣ αποφάσισε τελικά να συνταχθεί με το αντιμνημονιακό μέτωπο. Η ουσία της πολιτικής διεργασίας παραμένει απαράλλακτη. Ανεξαρτήτως της ρητορικής παραμένει υποταγμένη στις διαταγές της πλουτοκρατίας, είτε αυτή έχει ποντάρει στην χρεωκοπία της χώρας είτε αυτή έχει ποντάρει στην παραμονή της χώρας στο ευρώ. Κάποιοι "εναλλακτικοί" που φωνάζουν για "εθνική αυτάρκεια", λές και το ζητούμενο της αυτάρκειας στην εποχή μας είναι το ... μπαμπάκι και το αλεύρι και όχι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και η καθαρή ενέργεια, δικαίως καταφέρνουν να συγκινήσουν μόνο αντικοινωνικούς χαρακτήρες ή άτομα που ζούν μέσα σε ιδεοληπτικές καταστάσεις και αρνούνται να επικοινωνήσουν με το παρόν. Ο νέος "εχθρός" της Ελλάδας είναι η Μέρκελ και τα παλαιά οικοδομικά υλικά του πολιτικού συστήματος όπως ο Γλέζος απολαμβάνουν ξανά στιγμές δόξας. Στο πρόσωπο της Γερμανίδας πολιτικού, το ελληνικό κατεστημένο βρήκε έναν πολύ όμορφο στόχο.
Το Democracy λοιπόν δημιούργησε τις εφεδρείες του, στέφοντας με δάφνες αντιμνημονιακού αγώνα έναν έναν, αρκετούς από τους συνυπεύθυνους για την πορεία της χώρας τα τελευταία χρόνια, δίνοντας ένα διέξοδο στην φωνή ενός οργισμένου αλλά ακόμη άμυαλου, ανεκπαίδευτου και στην τελική συνυπεύθυνου λαού που αντιδρά προς όπου μπορεί, μέσα όμως στα πλαίσια της πολιτικής ορθότητας, ή στα επιτρεπτά από αυτήν τέλος πάντων ξεχειλώματά της είτε αυτά βρίσκονται στα αριστερά είτε στα δεξιά.
Προοπτική ρήξης και ανατροπής; Προσωπικά δεν βλέπω καμία. Το σύστημα δείχνει να καταφέρνει να επιβιώσει και από αυτή την αναταραχή, έστω με ισχυρή υποστήριξη από το εξωτερικό. Οι χαζοβιόληδες αριστεροί που μαζεύονται και νομίζουν ότι επαναστατούν λειτουργούν ως τελευταία γραμμή άμυνας του συστήματος, αφού καταφέρνουν να παγιδεύουν τον απλό κόσμο, την ταλαιπώρημένη αστική τάξη που φτωχοποιείται στους καναπέδες της, αφού ενστικτωδώς αυτή ξέρει ότι από τα όνειρα χάους που θρέφουν οι υποτίθεται εξεγερμένοι είναι καλύτερο το να περιμένουν.
Είναι ακριβώς αυτή η αστική τάξη, της οποίας το βιοτικό επίπεδο έχει πάρει τον κατήφορο που θα μπορούσε να γεννήσει από κινήματα ανυπακοής μέχρι επαναστατικά. Αλλά δεν το κάνει δεσμευμένη στις ελπίδες της και στην ανυπαρξία οιασδήποτε σοβαρής πρότασης που να αντιμετωπίζει ριζοσπαστικά τα σημερινά προβλήματα. Το ερώτημα στο οποίο καλείται να απαντήσει ο ελληνικός λαός είναι ξεκάθαρα διαχειριστικό. Ποιός δηλαδή θα διαχειριστεί την κρίση υπό τις παρούσες συνθήκες. Οι αστείες προσπάθειες τύπου Γλέζου και Θεοδωράκη έχουν ως σκοπό μονο την άντληση πολιτικής υπεραξίας και σίγουρα δεν εντυπώνονται ως σοβαρές στην συλλογική συνείδηση των Ελλήνων, παρά μόνο σε μερικούς εξ επαγγέλματος ή βίτσιου "επαναστάτες".


Διάλεξη του φιλολόγου, συγγραφέα, αναλυτή αλλά κυρίως δασκάλου του Ελληνισμού, κ. Σαράντου Καργάκου.

Συνταγή απεγκλωβισμού.


του Σ. Καργάκου.
Ας ξεκινήσουμε, αγαπητοί, από ένα εξορκισμένο σήμερα «εθνικιστή» ποιητή που κάποτε τολμούσαμε να θεωρούμε πρώτο εθνικό μας ποιητή, τον Διονύσιο Σολωμό• γράφει στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους»:
«Ἀραπιᾶς ἄτι, Γάλλου νοῦς,
βόλι Τουρκιᾶς, τόπ' Ἄγγλου
πόλεμος μέγας πολεμᾶ
βαρεῖ τό καλυβάκι...»
Εννοείτε ασφαλώς ποιο είναι το καλυβάκι στον παρόντα καιρό. Όχι η Ελλάς ή η προέκτασή της η Κύπρος, αλλά σύμπας ο Ελληνισμός. Ο Ελληνισμός μετά τις
εξάρσεις του στον πόλεμο του '40-'41, με την αντίστασή του κατά των αρχών Κατοχής, με τον ενωτικό αγώνα της Κύπρου (μια δράκα μαχητές κατά μιας αυτοκρατορίας) αποτελούσε κακό παράδειγμα για τους λοιπούς λαούς. Κακό παράδειγμα υπήρξε και με την Επανάσταση του '21 που διέλυσε τον ιστό της υποταγής που είχε επιβάλει η Ιερά Συμμαχία. Όταν το 1830 έκλεινε η αυλαία
της Ελληνικής Επαναστάσεως άνοιγε η αυλαία των ευρωπαϊκών επαναστάσεων.
Γι' αυτό ο ανυπότακτος, ο απειθάρχητος, ο μη συμμορφούμενος «τοῖς ξένων ρήμασι» λαός, ο δάσκαλος του απροσκύνητου ήθους έπρεπε να χτυπηθεί στις ρίζες, στις πνευματικές και ιστορικές καταβολές του. Το σχέδιο ετοιμάστηκε την επαύριο του Πολυτεχνείου. Αλλ' ο λαός αυτός έπρεπε να υποστεί δύο στρατιωτικά πλήγματα για να συνετισθεί. Επτά χρόνια δικτατορίας δεν είχαν
«σιδερώσει» το φρόνημά του. Έτσι ήλθαν το 1974 ο Αττίλας και μερικά χρόνια αργότερα η ασχήμια της Ύμιας. Κι έκτοτε άρχισε εν ονόματι ενός πολιτικού ρεαλισμού η χαλιναγώγηση του ελληνικού φρονήματος, η καταπτόηση, η τουρκοφοβία που τελικά – πάντα εν ονόματι του πολιτικού ρεαλισμού- μετεξελίχθηκε σταδιακά σε τουρκολατρία. Έχουμε εδώ μια κλασσική περίπτωση του «Συνδρόμου Στοκχόλμης», όπου το θύμα ερωτεύεται τον βασανιστή του. Μετά την έκρηξη σε παγκόσμια κλίμακα του Ελληνισμού για το όνομα της Μακεδονίας, μια έκρηξη που κράτησε επί μία τριετία, έπεσαν πάνω μας «λυτοί και δεμένοι» να συμμαζευτούμε, να προσγειωθούμε, να σωφρονισθούμε. Έτσι επροκόψαμε. Σήμερα όχι η Ελλάς, αλλ' ο Ελληνισμός, είναι παντού ντροπιασμένος. Χάσαμε όλες τις διπλωματικές μάχες, χάσαμε το επιχειρηματικό μας κεφάλαιο, χάσαμε την εργατικότητά μας, το εθνικό και το κοινωνικό μας φιλότιμο. Προτιμάμε πια την αγγλική ως γλώσσα και γραφή και όχι την ξεπερασμένη κι ατιμασμένη Ελληνική, τη μητέρα του ευρωπαϊκού γλωσσικού πολιτισμού.
Κι όλα αυτά πώς και γιατί; Έπρεπε και πρέπει να επιβληθεί το παγκόσμιο ολοκληρωτικό κράτος. Και οι λαοί, όπως γράφει ο Βάρναλης, να έχουν «μια σκέψη δετή που τους την πλάσανε οι δυνατοί». Χρειαζόταν, όμως, ένα κράτος – πειραματόζωο. Και σαν τέτοιο επιλέχτηκε όχι απλώς το ελληνικό κράτος, αλλά σύμπας ο Ελληνισμός. Με τρόπο μεθοδικό έσπασαν τις πνευματικές και ιστορικές μας ρίζες, απογύμνωσαν την ελληνική γλώσσα και γραφή από τις αρχέγονες καταβολές τους, υποβάθμισαν τη σημασία του έθνους σαν τάχα μου φαντασιακή κατασκευή και παρουσίασαν έναν κατ' όνομα ελληνικό κόσμο περίπου, όπως εμφανίζονται κατ' όνομα εδώ και 50 χρόνια οι Σκοπιανοί.
Η σύγχρονη οικονομική κρίση είναι απότοκος της πνευματικής και ηθικής. Εξωπετάχθηκαν όλες οι προγονικές αξίες που δημιουργούσαν ανθρώπους αξίας και εν ονόματι ενός δάνειου πλούτου βουτηχτήκαμε στο βούρκο του ανιδανισμού, του αμοραλισμού, του καριερισμού και του πολιτικού οππορτουνισμού. Πολλοί που βιάζονται να ψάλλουν το requiem της Ελλάδος σιγομουρμουρίζουν «η Ελλάς εν τάφῳ». Όχι! Αν θέλουμε να είμαστε σωστοί πρέπει να πούμε «Η Ελλάς ενβούρκῳ». Και στο βούρκο έρριξαν την Ελλάδα όχι μόνον οι ανάξιοι πολιτικοί αλά και οι ανάξιοι πνευματικοί ταγοί της. Αυτοί που δημιούργησαν μια πνευματική ασφυξία στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στα «μίντια» και στην καλοπλασαρισμένη σκουπιδογραφία, έτσι που, όπως λέει στη «Χρονογραφία» του ο Λεόντιος Μαχαιράς, «δέν ξέρουμε ἴντα συντυχαίνουμε». Δεν ξέρουμε τι μας γίνεται, quo vadimus, quid facimus(πού πάμε, τι πράττουμε).
Και στο παρελθόν η Ελλάς έπεσε αλλ' ουδέποτε ξέπεσε. Γλιστρούσε αλλά δεν παραπατούσε, ούτε παραμιλούσε. Σήμερα μοιάζει με ξεπεσμένο φάντασμα και στο εξωτερικό προβάλλεται σαν χρεοκοπημένος διάβολος. Κι εμείς –πέρα από την οικονομική λεηλασία- ζούμε σε μια Ελλάδα χωρίς ελληνικότητα. Αυτοί που –κακῇ τῇ τύχῃ- πήραν στα χέρια τους τα άρμα της παιδείας, το οδήγησαν στην άβυσσο της ασυδοσίας και του μηδενισμού. Λείπει πλέον από τη ζωή μας ο πεπαιδευμένος άνθρωπος. Ο άνθρωπος με τη βαθειά καλλιέργεια, ο μορφωμένος με την πλήρη του όρου έννοια. Έγραφε προ 110 και πλέον ετών ο αοίδιμος Παπαδιαμάντης, που πέρσι τιμήσαμε υποτονικά τα 100 χρόνια από το θάνατό του: «Μορφωμένους θέλουμε· όχι εγγραμμάτους». Εγγραμμάτους, δηλαδή πτυχιούχους και πολυπτυχιούχους έχουμε πολλούς· μορφωμένους δεν έχουμε, δηλαδή ανθρώπους με άρτια μορφή. Έχουμε κλάσματα ανθρώπων που δεν είναι ικανοί να σηκώσουν ούτε το βάρος του παρελθόντος, ούτε τις ευθύνες του παρόντος και πολύ περισσότερο τις ευθύνες του μέλλοντος. Δεν έχουμε τους κατάλληλους πνευματικούς και πολιτικούς πλοηγούς που θα μας κατευθύνουν προς κάποιον ελπιδοφόρο ορίζοντα.
Η Ελλάς σήμερα –και με τον όρο Ελλάς εννοώ σύμπαντα τν Ελληνισμό- μοιάζει με σκεβρωμένη περγαμηνή, μοιάζει με το δέρμα γερασμένου ελέφαντα. Η καταιγίδα χτυπά την πόρτα μας σαν κάποιος που θέλει να μπει βίαια μέσα κι εμείς «δειλοί, άβουλοι και μοιραίοι αντάμα προσμένουμε ίσως κάποιο θαύμα», για να επανέλθω στον Βάρναλη. Η λέξη θαύμα, που ομόρριζό της δεν υπάρχει σε καμμιά ευρωπαϊκή γλώσσα, παρότι πιθανώς συγγενεύει με το θεῶμαι (=παρατηρώ) και με τη θέα, δεν μας προσφέρει την προσδοκία για θέα ελπίδος. Διότι σήμερα δεν βλέπουμε τίποτε· παρατηρούμε μηδενικά επί μηδενικών, τα οποία δεν προσφέρουν προοπτική μέλλοντος. Συχνά έχω γράψει και πιο συχνά έχω διδάξει πως, αν θαύματα γίνονταν στο παρελθόν, γιατί να μη γίνουν και στο παρόν; Ο λόγος είναι απλός: το θαύμα δεν έρχεται ως μάννα από τον ουρανό. Ο Θεός δεν είναι Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ούτε έχει τη μεγαθυμία του Στρως Καν και της Μέρκελ να μας χορηγεί δόσεις, όπως η Κίρκη το βελανίδι στους χοιρόμορφους συντρόφους του Οδυσσέα. Δεν λέω, με τα επιδόματα, με τα προγράμματα, τις επιδοτήσεις και όλα τα «κολπατζίδικα» συναφή «φάγαμε καλά» κατά την πάγκαλη ρήση, αλλά έτσι εγίναμε Κίρκειοι χοίροι και τρεφόμαστε με βελανίδι. Πού είναι η παλιά μας αρχοντιά που έκανε τον Κύπριο αγρότη με 10 «τσιρούες» να νιώθει σαν βασιλιάς, όταν σε φιλοξενούσε στο ταπεινό σπιτικό του; Κάποτε ζούσαμε τον πλούτο της φτώχειας, επί μερικά χρόνια ζήσαμε τη φτώχεια του πλούτου και τώρα το παίζουμε «Άσωτοι υιοί». Αλλά δεν υπάρχει κανείς στοργικός και συγχωρητικός πατέρας να σφάξει για μας τον «μόσχο τον σιτευτόν». Θα σφάξει εμάς. Κι εννοώ ότι όπως τεμαχίστηκε η Κύπρος (αρχόντισσα Κερύνεια και πώς να σε ξεχάσω;) σχεδιάζεται να τεμαχισθεί και ο λοιπός ελλαδικός χώρος.
Ουσιαστικά η Δυτ. Θράκη ανήκει περισσότερο στην Τουρκία και τυπικά ανήκει στην Ελλάδα. Μέγας αφέντης της περιοχής είναι ο Τούρκος πρόξενος της Κομοτηνής. Το ίδιο ισχύει και για το νομό Φλωρίνης. Οικονομικά έχει αλυσοδεθεί στα Σκόπια. Ας μη στρουθοκαμηλίζουμε και ας μην παριστάνουμε τους ξεπεσμένους αγγέλους. Μας έλειψε η ηρωική στάση ζωής που διέκρινε στις καλές ώρες της την ελληνική φυλή. Το είχε πει ο Χάιντεγκερ αλλά πράξη το είχαμε κάνει εμείς: για να ζήσει κανείς μια αυθεντική ζωή, αυτό που χρειάζεται είναι η αποφασιστική αντιμετώπιση του θανάτου. Αυτό είναι που δίνει ζωή στη νιότη. Σήμερα ποιος είναι περισσότερο ζωντανός στην Κύπρο από το Γρηγόρη Αυξεντίου; Οι πεθαμένοι ή οι ζωντανοί; Ή μήπως, οι κονιοποιητές της πνευματικής μας παραδόσεως, που έβγαλαν και τον Βασίλη Μιχαηλίδη εθνικιστή; Όταν διαβάζω αυτά που γράφονται κι εδώ και στο λοιπό ελληνικό χώρο από τις εθνομηδενιστικές πέννες, άθελα μού έρχεται στο νου το περίφημο ποίημα του Έλιοτ «Οι κούφιοι άνθρωποι».
Αυτοί μας κυβερνούν και διαβουκολούν τη νεολαία μας. Για να φθάσεις ψηλά, πρέπει να είσαι σήμερα κούφιος πνευματικά και ψυχικά. Και όχι μόνον κούφιος αλλά και κούφος, δηλαδή επηρμένος και κατά προέκταση αλλοπαρμένος που σημαίνει από άλλους παρμένος, για να μην πω πουλημένος. Τι είναι σήμερα αυτοί που εκπροσωπούν επίσημα τον Ελληνισμό; Ένα όρθιο λείψανο. Αυτό το όρθιο λείψανο έκανε τον Ελληνισμό να μοιάζει με σπασμένο καθρέφτη. Πού είναι ο ψυχικός ιμάντας που μας ένωνε παλιά; Πού είναι η αδελφοσύνη που μας έδενε όταν βγήκαμε στο νησί κρυφά με ψεύτικα ονόματα το 1964 και μετά; Γιατί καλλιεργείται τόσο μίσος στη Β. Ελλάδα εναντίον της Ν. Ελλάδος; Μήπως σχεδιάζεται διαμελισμός; Μήπως η περιβόητη κρίση είναι τεχνητή για να θολώσει ο νους μας και η Ελλάς να διαμελισθεί; Γιατί προπαγανδίζεται επί δεκαετίες η αυτονομία της Κρήτης; Ο λόγος είναι απλός: κάποιοι θέλουν να ρουφήξουν για λογαριασμό τους το μαύρο χυμό που έχει ολόγυρά της. Συνάντησα πριν από καιρό έναν ευπορήσαντα παλαιό μου μαθητή και νυν πολιτικό που θέλησε να με αντιμετωπίσει με ύφος υπεροπτικό. «Τι είσαι συ, ποιος είμαι εγώ». Τον αποστόμωσα μακρυγιαννικώς: «Συ είσαι ένας όρθιος νεκρός· πάει καιρός που έχεις πεθάνει, αλλά δεν το έχεις μάθει». Εγώ μένω ζωντανός, διότι με τη γραφή και τη διδαχή μου ζω με τους νεκρούς μας. Σήμερα δυστυχώς στην Ελλάδα – κι από τον όρο αυτό δεν εξαιρώ την Κύπρο- ζωντανούς μπορείς να βρεις μόνο στα νεκροταφεία. Οι ζωντανοί σας είναι στα «Φυλακισμένα μνήματα» και στη «Μακεδονίτισσα». Νεκροφιλία ή νεκρολατρία θα πουν τα τσιράκια του εθνομηδενισμού. Όχι, απαντώ. Όπως είπε ο μεγάλος Ιω. Συκουτρής που εδίδαξε κι εδώ, πολιτισμός είναι η συναναστροφή με τους νεκρούς. Η συναναστροφή με το ήθος, το ύφος, το πνεύμα των προγόνων. Αντίθετα, κάποιοι, παρότι δεν τους έχει γίνει νεκροψία, έχουν από καιρό πάρει το δρόμο προς την κόλαση χωμένοι ως το λαιμό στα ψέματα των ισχυρών. Ο τόπος μας δεν θα γίνει ποτέ καθαρός, εφόσον θα κατευθύνεται πολιτικά και πνευματικά από τους γόνους των Νενέκων και των Εφιαλτών.
Διάβασα προ ημερών σε μια μεγαλοφυλλάδα των Αθηνών, που υπηρέτησε δουλικά τόσο τις γερμανικές αρχές Κατοχής όσο και το χουντικό καθεστώς, ότι δεν αξίζει να πεθάνει κανείς για ένα πατριωτικό ιδανικό. Έστειλα μια επιστολή, που φυσικά δεν δημοσιεύτηκε και ο λόγος είναι απλός. Έγραψα: «Το χειρότερο είναι πως τίποτε δεν αξίζει όταν κανείς ζει χωρίς αυτό. Και πως ακόμη πιο αισχρό είναι το να ζει κανείς για το νέο ιδανικό, για την καινούργια μεγάλη ιδέα, την έκτη δόση του δανείου. Εμείς που μέχρι πρόσφατα είμαστε η ψυχή της υφηλίου ζούμε με ξένα ψίχουλα και με δανεική ψυχή.»
Μας είπαν ψέματα πολλά, μας είπαν ψέματα αισχρά. Μας είπαν πως μπαίνονταςστην ΕΟΚ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα γίνουμε Ευρωπαίοι. Λες και πριν ήμαστε Ασιάτες και Αφρικανοί. Και τελικά εγίναμε χειρότεροι από αυτούς, όταν μπήκαμε στον ευρωπαϊκό λάκκο των εχιδνών. Διότι δεν μπήκαμε στην Ευρώπη του Γκαίτε, μπήκαμε στην Ευρώπη του Γκαίμπελς. Δεν μπήκαμε στην Ευρώπη του Σαίξπηρ, μπήκαμε στην Ευρώπη του Χάρντιγκ που έπνιξε σαν τα τσιχλόπουλα τα Κυπριωτόπουλα. Δεν με διακρίνει πάθος κανένα κατά των Ευρωπαίων. Διδακτική μου αρχή ήταν μια φράση του Σαίξπηρ: «Μια καλή πράξη σ' ένα βρόμικο κόσμο». Αυτό κατά την ταπεινή μου αντίληψη, είναι πηγή ευτυχίας για τη ζωή. Μετρήστε τις καλές πράξεις των Βρεττανών. Την εποχή, όπου ο Σαίξπηρ έγραφε αυτά τα υπέροχα, ο σερ Φίλιπ Σίντνεϋ, που είχε τη φήμη του τελειότερου ιππότη και που συνέθετε σαν άγγελος ποίηση και μουσική μαζί με τον σερ Γουώλτερ Ράλεϋ, μάζευαν κάμποσους Ιρλανδούς σε κάποιο βολικό μέρος και τους κατακρεουργούσανσαν σφαχτάρια.
Είμαι υποχρεωμένος να τα πω αυτά διότι φοβάμαι τον κακό καιρό. Και δεν το εννοώ κλιματολογικώς. Εδώ που καταντήσαμε, βρισκόμαστε σε συνθήκες πολέμου. Τίθεται πλέον θέμα εθνικής –και όχι μόνον- επιβιώσεως. Μαζί με τις ναρκωτικές ιδέες η νεολαία μας πλήττεται και από τις ναρκωτικές ουσίες. «Μαστουρωμένη» χορεύει ένα νέο χορό του Ζαλόγγου που δεν έχει τίποτε ηρωικό. Ό, τι έχει είναι ταπεινωτικό και εξευτελιστικό. Κάποτε ακούγαμε από τα στόματα των νέων την Ιψενική κραυγή: «Δώσ' τε μου ένα ζευγάρι, μεταχειρισμένα –έστω- ιδανικά». Τώρα ακούμε: «Δώσ' τε μου ένα δεκάευρο για να πάρω τη δόση μου». Τα παιδιά, της Ελλάδος παιδιά, που τραγούδησε κάποτε η Βέμπο, αγοράζουν το θάνατό τους. Και μαζί τους πεθαίνει και η έννοια Ελλάς. Την πιο βαθειά πληγή της ζωής μου εισέπραξα πέρσι (2011) όταν σ' έναν τοίχο των Εξαρχείων διάβασα ένα γκράφφιτι: «Έλληνας δεν γεννιέσαι, ούτε γίνεσαι·καταντάς»!Δεν λέω, καλές είναι οι προοδευτικές ιδέες, οι τολμηρές και οι καινοτόμεςαντιλήψεις, οι νέες θεωρίες αλλά πρέπει τουλάχιστον να μείνεις ζωντανός γιανα τις εφαρμόσεις. Σήμερα, καθώς περνώ από τα κέντρα όπου προσφέρεται η μεθαδόνη ή από κάποια σημεία –πολύ κεντρικά- των Αθηνών και του Πειραιά, θαρρώ πως βλέπω τον «Χορό των Σκελετών» που ζωγράφισε ο μεσαιωνικός ζωγράφοςMacaber, από το όνομα του οποίου βγήκε η λέξη μακάβριος. Δεν θα προσθέσωτίποτε καινούργιο. Το έχω γράψει σε βιβλία μου διδακτικά που εκδόθηκαν προ 35ετίας. Πρόκειται για μια κουβέντα που είχε πει ένας μεγαλέμπορος ναρκωτικών από τη Μασσαλία: «Η πολιτική πρέπει να συνεργασθεί με τη χημεία».
Και τώρα συνεργάζονται με θαυμαστή αρμονία, με θαυμαστά αποτελέσματα και –το κυριότερο- με θαυμαστά κέρδη. Έκαναν τη νεολαία ανίκανη ακόμη και για να επαναστατήσει. Αυτά που γίνονται επί μία τριετία στην Αθήνα δεν είναι επαναστατικές εκρήξεις· είναι προοίμιο ενός νέου εμφυλίου σπαραγμού. Η κρίση, οικονομική και διανοητική – έφερε την ακρισία, έφερε το φθόνο και την κακία, με αποτέλεσμα ο ένας Έλληνας να μισεί τον άλλο- κι όχι πια για λόγους ιδεολογίας. Βρισκόμαστε σε τέλεια σύγχυση. Είμαστε σαν τον ναυαγό τη νύχτα που αντί να κολυμπά προς την ξηρά κατευθύνεται απυξίδωτος προς τα βαθύτερα νερά.
Δεν λέω πως είμαστε αβοήθητοι στον παρόντα καιρό. Δεν έχει περάσει χρόνος πολύς που δύο Γάλλοι καθηγητές του πανεπιστημίου του Μετς, οι Τιερί Φορμέ και Μαρτέν Στεφένς, έγραψαν στην εφημερίδα «Φιγκαρό» τα ακολουθα συγκινητικά: «Μιλάμε διαρκώς για το ελληνικό χρέος. Χωρίς να επισημάνουμε ότι η Ευρώπη είναι αυτή που εδώ και 2.500 χρόνια έχει ένα χρέος προς την Ελλάδα. Ένα χρέος αιώνιο, αφού αφορά τα θεμέλιά της». Αυτό που δεν κατανοούν ίσως οι Γάλλοι καθηγητές είναι πως αυτά τα θεμέλια θέλουν να υπονομεύσουν αυτοί που ξεθεμέλιωσαν πρώτα πνευματικά και μετά οικονομικά με τα κάθε λογής «τσιράκια» τους την Ελλάδα. Δεν πρέπει οι Ευρωπαίοι του αύριο να έχουν ωε ηθικό και πνευματικό πρότυπο τον Έλληνα άνθρωπο, αλλά τον κοντινό πρόγονό τους, τον Βάνδαλο άνθρωπο. Κι αυτός ο Βανδαλισμός, ως επαναστατική πράξη, εισάγεται και στην Ελλάδα.
Δεν θα πω ότι οι Ευρωπαίοι πολιτικοί ταγοί, αφού, χρόνια τώρα ο Ελληνισμός πολιτεύεται σε έγκλιση υποτακτική, δεν είναι απέναντί μας ανεκτικοί. Ούτε θα πω ότι δεν μας προσέφεραν στη συμφορά μας «τσάι και συμπάθεια». Θα πω απλώς ότι οι εκδηλώσεις συμπαθείας των εταίρων μας μοιάζουν με προσευχή χιτλερικού βασανιστή. Θα προσθέσω όμως ότι την αφορμή τη δώσαμε εμείς. Την οικτρή κατάσταση που δημιουργήσαμε την έχει περιγράψει με ενάργεια από το 2ο μ.Χ. αιώνα ο Λουκιανός με το έργο του «Μένιππος ή Νεκυομαντεία». Όταν ο κυνικόςφιλόσοφος Μένιππος κατέρχεται στον κάτω κόσμο, ερωτάται από κάποιον Φιλωνίδη, τι γίνεται στον επάνω κόσμο. Κι ο Μένιππος με τέσσερις λέξειςεικονογραφεί τους τότε ανθρώπους και τους νυν: «Ἁρπάζουσιν, ἐπιορκοῦσι, τοκογλυφοῦσιν, ὀβολοστατοῦσιν». Μετά τη ζοφερή εικόνα που σας έδωσα, εύλογα κανείς μπορεί να αναρωτηθεί αμλετικά: «Να ζει κανείς ή να μη ζει». Θα απαντήσω: να ζει, αλλά να ζειελληνικά. Δηλαδή ηρωικά. Πρέπει και πάλι να πιστέψουμε στον εαυτό μας, πρέπει και πάλι να πιστέψουμε στο παρελθόν μας, πρέπει και πάλι να πιστέψουμε στην ιδέα του έθνους. Η πίστη στο έθνος μας στην κρίσιμη τούτηκαμπή είναι ανάγκη ζωής. Όχι, όμως, καπηλεία του έθνους, όπως έγινε συχνά στο παρελθόν. Το έθνος ως προσφορά θυσίας θα φέρει την αυριανή σωτηρία. Όπως έγραψε τότε που μπαίναμε στην ΕΟΚ ένα από τα πιο φωτεινά ελληνικά μυαλά, οΠάνος Καραβίας, «για να γίνει το έθνος παλμός καρδιάς, ένα με το αίμα της νιότης μας, πρέπει πρώτα η νιότη μας (Σημ. Σ.Ι.Κ. εννοεί τη νεολαία) να πάει συνείδηση, να πεισθεί πως το έθνος και το εγώ είναι, για τον Έλληνα, έννοιες που δένονται η μια με την άλλη, και πως υπηρετώντας το έθνος πλαταίνεις οικουμενικά και πλουτίζεις σε βάθος το εγώ σου, δίνεις ομορφιά στη ζωή σου και γιομίζεις αγάπη για τον άνθρωπο. Κι εμείς οι Έλληνες είχαμε πάντα τόσο δυνατό το αίσθημα του έθνους, που το ταυτίσαμε με τη θρησκεία και τη φυλή μας – πράγμα σπάνιο, σπανιότατο, αν όχι άγνωστο σ' άλλα έθνη- σε μια τρισυπόστατη φλόγα».
Θεωρώ επιτακτικό, διότι, κατά τον Θουκυδίδη, «οἱ καιροί οὐ μενετοί», να ξαναγυρίσουμε στον ελληνισμό μας, στις αξίες που μας έθρεψαν αιώνες τώρα επί ζωής. Η ιστορική μας μοίρα είναι συνυφασμένη με τη γεωγραφική μας θέση, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, ανάμεσα σε αλληλοσυγκρουόμενους και αρπακτικούς ιμπεριαλισμούς. Κάποτε μας ήθελαν για τη γεωπολιτική μας θέση. Τώρα μας θέλουν διότι στην απέραντη θαλάσσια έκτασή μας υπάρχουν πλήθη θησαυρών. Οι κάθε λογής Αλή Μπαμπάδες με τους 40 κλέφτες τους κτυπούν την πόρτα μας. Ας μην την ανοίξουμε ακούγοντας τη φράση «σουσάμι άνοιξε». Διότι ίσως ανοίξουμεγια μια ακόμη φορά τον ασκό του Αιόλου. Δεν θα πω ότι έλειψε ποτέ η αγάπη για την Ελλάδα. Αλλά οι τωρινοί των μεγάλων δυνάμεων πολιτικοί, καθότι λεπτοστόμαχοι, αγαπούν την Ελλάδα, όπως αγαπά ο καννίβαλος το θύμα του με ...σάλτσα! Ας πάψουμε κάποτε να είμαστε, όπως λέει ο Σολωμός, ένας λαός «πάντοτε ευκολόπιστος και πάντα προδομένος».
Το 1945 ο φίλος και συμπατριώτης μου ποιητής Νικηφόρος Βρεττάκος είχε γράψει:
«Μή γελαστεῖτε ἀπ' τόν καημό σας καί σᾶς πάρει ὁ ὕπνος γιατί καινούργια
σύννεφα πλακῶσαν τήν πατρίδα! Μαῦρα στριφτοπλεγμένα σύννεφα κρέμωνται σάν
μολύβια πάνω ἀπ' τά σπίτια μας, πάνω ἀπ' τούς τάφους τῶν παιδιῶν μας!
Σε λίγο άρχισε ο «βροτολοιγός», ο «ὀκρυόεις ἐπιδήμιος πόλεμος», όπως τον λέει ο Όμηρος. Κι έτσι δεν μοιραστήκαμε μαζί τη νίκη, όπως μας είχε υποσχεθεί ασύστολα ψευδόμενος ο Τσώρτσιλ, όταν χρειαζόταν το αίμα μας. Και μετά ήλθαν προστάτες οι Αμερικάνοι που άπλωσαν την προστατευτική τους αιγίδα ως την ακρότατη ελληνική θαλάσσια έπαλξη, τη μεγαλόνησο Κύπρο. Τότε είναι που ο δικός σας σπουδαίος ποιητής, ο Θεοδόσης Πιερίδης, έγραψε, ήταν θυμάμαι το έτος 1956, την «Κυπριακή Συμφωνία». Συχνά το έχω πει: δεν πιστεύω στις αλήθειες των πολιτικών· πιστεύω στις αλήθειες των ποιητών. Οι αλήθειες των πολιτικών είναι φτερά στον άνεμο. Οι αλήθειες των ποιητών είναι τα «ριζιμιά
χαράκια» των λαών. Ας ακούσουμε λοιπόν τέσσερις στίχους του Θεοδόση Πιερίδη:
«Στῆς Μεσόγειος τί θέτε τή γλυκιά γαλανάδα;
Ἐμεῖς εἴμαστε Κύπρος, ἐμεῖς εἴμαστε Ἑλλάδα!
Ὅθεν ἤρθατε πᾶτε, φοβεροί Ἀμερικάνοι,
ἡ πατρίδα σας εἶναι κάπου ἀλλοῦ – καί σᾶς φτάνει»!
Αμ δεν τους φτάνει! Γι' αυτό ένα νέο αμερικανικό imperium δημιουργείται στη Μεσόγειο, το Μαγκρέμπ φλέγεται, η Συρία φλέγεται, το Ιράν τελεί υπό απειλή, το Ιράκ ποτίζεται καθημερινά με αίμα, η Τουρκία αιματορροεί, η Ελλάς φυλλορροεί. Τι χρειάζεται τούτη τη στιγμή ο Ελληνισμός; Έναν εθνικό συναγερμό που να ενώνει σε μια αμφικτιονία αγάπης και αλληλεγγύης τουςΈλληνες όλης της γης. Και τότε όχι μόνο θα βγούμε από τα οικονομικάαδιέξοδα, θα βγούμε και από την ηθική ασφυξία, από την πνευματική υπνηλία.
Όχι, ο Ελληνισμός δεν βρίσκεται εν ναρκώσει, όπως λένε μερικοί· βρίσκεται απλώς εν υπνώσει. Καιρός να αφυπνιστούμε, να εργαστούμε και να προμηθευθούμε νερό πολύ, διότι όπως λέγει προφητικά άλλος ποιητής, ο Μιχάλης Κατσαρός, «το μέλλον θα έχει πολλή ξηρασία». Αν όμως είμαστε Προμηθείς και όχι Επιμηθείς, μπορούμε να κάνουμε το μέλλον των παιδιών μας πολύ δροσερό, πολύ φωτεινό.
Σας Ευχαριστώ.
Διάλεξη του φιλολόγου, συγγραφέα, αναλυτή αλλά κυρίως δασκάλου του Ελληνισμού, κ. Σαράντου Καργάκου, που πραγματοποιήθηκε στις 22.2.12 στο μέγαρο της ΣΕΚ στη Λευκωσία, στα πλαίσια εκδήλωσης που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ελληνικού Πολιτισμού με θέμα "Ο Ελληνισμός σε κρίση – Συνταγή Απεγκλωβισμού"
πηγη
http://www.sarantoskargakos.gr/


Το βιβλιοπωλείο ΛΟΓΧΗ σας περιμένει!

Νέα κυκλοφορία από τις εκδόσεις Patria: "Οι Εβραίοι και η οικονομική ζωή" του Werner Sombart!


Η παρούσα έκδοση στα ελληνικά του πρώτου τόμου από το έργο του Werner Sombart "Οι Εβραίοι και η οικονομική ζωή", καλείται να απαντήσει σε τρία βασικά ερωτήματα. Το πρώτο είναι το κατά πόσο ένα έργο που έχει γραφτεί το 1911, μπορεί εκατό χρόνια μετά να δώσει απαντήσεις στα αίτια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η οποία μαστίζει την ανθρωπότητα, όπως τουλάχιστον διατείνεται ο υπότιτλος που επιλέξαμε να βάλουμε στο βιβλίο. Το δεύτερο είναι η σχέση των Εβραίων με την οικονομική κρίση, τους θεσμούς, την φιλοσοφία της, τα αίτια και τα παραγωγά της. Το τρίτο ερώτημα είναι το κατά πόσον αυτή η συζήτηση και κατά συνέπεια και το περιεχόμενο των επόμενων σελίδων, επιτρέπονται στα πλαίσια των διαφόρων αντιρατσιστικών νόμων που έχουν γίνει για να προστατέψουν, μεταξύ άλλων, αλλά κυρίως τους εβραίους.
Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα μπορεί να δοθεί από έναν παραλληλισμό με την επίσκεψη σε ένα νοσοκομείο, όπου ο ιατρός αναζητά το ιστορικό του ασθενή. Η σημερινή οικονομική κρίση δεν ήλθε από το πουθενά. Είχε γεννεσιουργές αιτίες, επαλληλες κλιμακώσεις και φυσικά ένα ιστορικό δημιουργίας που εμπεριέχει κοινωνικές, οικονομικές, ακόμη και μεταφυσικές προεκτάσεις. Το αν μάθαμε τελευταία εκφράσεις όπως "τράστ", "λόμπυ" κλπ, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν ένα παρελθόν συγκεκριμένο. Το οποίο γίνεται ακόμα πιο διαφανές όταν δούμε την συνέχεια των διαφόρων ιδιοκτησιακών καταστασεών τους, από την ίδρυση τους μέχρι και σήμερα.
Στο δεύτερο ερώτημα απαντά καταλληλότερα από εμάς ο ίδιος ο συγγραφέας στο πρώτο κεφάλαιο του έργου του. Μακρυά οι ύποπτες συνομωσιολογίες από εμάς που πολλές φορές απλά κάνουν την ζωή ευκολότερη του συκοφαντούμενου. Φυσικά και όλοι οι Εβραίοι δεν είναι τοκογλύφοι για παράδειγμα. Αλλά παραμένει γεγονός το πώς οι περισσότεροι από τους σύγχρονους και παλαιότερους τοκογλύφους, υπήρξαν και είναι Εβραίοι. Ο συγγραφέας παρουσιάζει τους ιστορικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς αλλά και θρησκευτικούς λόγους που οδήγησαν το εβραϊκό πνεύμα στην δημιουργία της οικονομίας της αγοράς, του χρηματιστηριακού κεφαλαίου, των πολυεθνικών οικονομιών και συναλλαγών.
Και τελικά φτάνουμε στο ερώτημα αν μπορούμε σήμερα να ομιλούμε για Εβραίους. Την ιστορία τους , τις δεξιοτητές τους, την προδιαθεσή τους να είναι περισσότερο από άλλους "οικονομικά ζώα". Μπορούμε επίσης να αναρωτηθούμε αν η επιστημονική έρευνα, οι μελέτες και τα συμπεράσματα ενός κοινωνιολόγου, ο οποίος διαμόρφωσε την πολιτική οικονομία, όπως ο Βέρνερ Ζόμπαρτ, είναι δυνατόν να αποσιωπηθούν επειδή έτσι επιτάσσει μία δικτατορία του πολιτικώς ορθού. Η πραγματοποίηση της παρούσας έκδοσης φυσικά, απαντά από μόνη της, στην γνώμη μας για το άνωθεν ερώτημα.
Κλείνοντας, δύο λόγια για το βιβλίο αυτό καθ' εαυτό. Το "Οι Εβραίοι και η οικονομική ζωή" στην πρωτοτυπη έκδοσή του υπήρξε ένας ενιαίος τόμος με τρείς ενότητες: Η πρώτη αφορούσε τις σχέσεις των Εβραίων με το καπιταλιστικό σύστημα και τους λόγους δημιουργίας του από αυτούς. Η δεύτερη εξετάζει την προδιάθεση του εβραϊκού λαού για οικονομική δραστηριότητα καπιταλιστικού τύπου. Τέλος η τρίτη αναλύει αυτή την ίδια την ψυχή και τα χαρακτηριστικά της.
Μεταγενέστερες εκδόσεις και ειδικότερα μεταφράσεις του έργου επέλεξαν την αυτόνομη έκδοση κάθε μίας από τις τρείς προαναφερθείσες ενότητες. Αυτή την οδό επιλέξαμε και εμείς, εκδίδοντας την πρώτη ενότητα που ονομάσαμε "Εβραίοι και Καπιταλισμός". Ο λόγος της επιλογής είναι η επικαιρότητα της αναζήτησης ακριβώς αυτών των αιτιών που δημιούργησαν την σύγχρονη οικονομία αλλά και την σύγχρονη οικονομικιστική νοοτροπία που διέπει τις κοινωνικές σχέσεις. Και φυσικά τον ρόλο των Εβραίων ως πρόσωπα αλλά και ως σχολή σκέψης σε όλα αυτά. Η μελλοντική έκδοση των δύο επόμενων ενοτήτων του βιβλίου, εναπόκειται βέβαια και στο δικό σου ενδιαφέρον αναγνώστη..
274 σελίδες - 14 Ευρώ
μπορείτε να το προμηθευτείτε εδώ


Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More