16.1.12

Τελειώνουν τα πλούσια ράφια τροφίμων!




Δεκαετίες πίσω γυρίζει το λιανεμπόριο τροφίμων η οικονομική κρίση, καθώς σε λίγα χρόνια από σήμερα τα «πλούσια» ράφια των καταστημάτων θα αποτελούν οριστικά «παρελθόν». Ηδη σούπερ μάρκετ και βιομηχανία αρχίζουν να μειώνουν την γκάμα τους, αφαιρώντας προϊόντα με χαμηλή ζήτηση, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τα λειτουργικά έξοδα και να εξοικονομήσουν χρήματα. Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, σε μια εποχή που το κύριο ζητούμενο είναι .....
η περιστολή δαπανών, ο μεγάλος αριθμός προϊόντων επιβαρύνει υπερβολικά τους ισολογισμούς με επιπλέον κόστη αποθήκευσης και διαχείρισης, κάτι που σε καμία περίπτωση οι εταιρείες δεν θέλουν να συνεχιστεί.

Η μείωση των κωδικών που απαρτίζουν το χαρτοφυλάκιο των σούπερ μάρκετ και των επιχειρήσεων, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς έχει ξεκινήσει ήδη από τα μη τρόφιμα και τα δευτερεύουσας σημασίας προϊόντα, όπως τα καλλυντικά, τα είδη ατομικής περιποίησης, όπου υπάρχει πληθώρα κωδικών. «Υπάρχει υπερβολικά μεγάλος αριθμός προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες και στα τρόφιμα και στα μη τρόφιμα, τα οποία δεν ανταποκρίνονταν στις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών.

Μπορούμε με σιγουριά να πούμε πως είχε δημιουργηθεί μια τεράστια «φούσκα» καθώς σε πολλές κατηγορίες προϊόντων υπάρχει κορεσμός», σημειώνει ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Μπάλτας και τονίζει πως πλέον αυτή η κατάσταση σε ένα περιβάλλον ύφεσης, αντί να προσθέτει κέρδος δημιουργεί ζημιές, τις οποίες οι αλυσίδες θέλουν να αποφύγουν πάση θυσία. «Όσο περισσότερα προϊόντα έχεις τόσο περισσότερο αυξάνονται τα έξοδα διαχείρισης στο ράφι, αποθήκευσης και παραγγελιοληψίας», λέει χαρακτηριστικά.

Ως μια λογική τάση εξορθολογισμού του κωδικολογίου και όχι δείγμα οικονομικής αδυναμίας των εταιρειών βλέπει τη μείωση του αριθμού των προϊόντων ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επισημαίνοντας πως υπάρχουν περιθώρια να ελαττωθούν οι κωδικοί σε αρκετές κατηγορίες, χωρίς να δυσαρεστηθούν οι καταναλωτές. «Για παράδειγμα, ένα σαμπουάν που πωλείται σε δεκατέσσερα διαφορετικά αρώματα, μπορείς να κόψεις δυο και να μην παρουσιαστεί πρόβλημα», σημειώνει.

Αυτή η διεργασία συμπληρώνει ο κ. Παντελιάδης γίνεται και από τη βιομηχανία και από τα σούπερ μάρκετ και πολλές φορές σε συνεργασία των δυο πλευρών, καθώς αναζητούν τρόπους να γίνουν πιο αποτελεσματικοί. Σε ανάλογη διαπίστωση καταλήγει ο πρόεδρος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, Διαμαντής Μασούτης, ο οποίος βλέπει σε βάθος χρόνου να περιορίζονται οι κωδικοί που δεν έχουν υψηλή ζήτηση. Ήδη, προσθέτει, αρχίζει και παρατηρείται μια τέτοια τάση μείωσης του κωδικών, ωστόσο αυτό αφορά κατά κύριο λόγο τα προϊόντα δευτερεύουσας ανάγκης και όχι τα βασικά.

«Φρένο στα εισαγόμενα»
Επιπλέον, από την αγορά θα αρχίσουν να παρουσιάζονται ελλείψεις και σε κάποια εισαγόμενα προϊόντα εξαιτίας του ότι κάποιες ελληνικές εταιρείες δεν θα μπορέσουν να ανταποκρίνονται επί μακρόν στην απαίτηση των ξένων προμηθευτών να καταβάλουν όλο το ποσό μπροστά και σε μετρητά, προκειμένου να αγοράσουν τα προϊόντα τους. Αυτό αφορά κυρίως τις εταιρείες που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, οι οποίες αναγκαστικά θα κόψουν... τις γέφυρες με το εξωτερικό. Κάποια όμως από αυτά τα προϊόντα, που η ζήτησή τους είναι υψηλή θα παραμείνουν στα ράφια, καθώς θα βρεθεί κάποια άλλη εταιρεία, με επάρκεια κεφαλαίων, για να τα εισάγει. Εκτός αγοράς επίσης θα βρεθούν και κάποιες μάρκες που οι εταιρείες τους θα βάλουν «λουκέτο». Από την άλλη πλευρά, πάντως είναι πιθανόν και κάποιες κατηγορίες προϊόντων να αναπτυχθούν αλλά και νέες μάρκες να κάνουν την εμφάνισή τους, οι οποίες όμως θα φέρουν κάτι διαφορετικό.

Κάμψη πωλήσεων
Στο μεταξύ, με αρνητικό πρόσημο έκλεισαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τη χρονιά που έφυγε, καθώς ούτε η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στάθηκε ικανή να ανατρέψει την αρνητική εικόνα. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Nielsen, στο 11μηνο του 2011 οι πωλήσεις στα καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ (εξαιρουμένου του «Σκλαβενίτη») μειώθηκαν κατά 2,5% και διαμορφώθηκαν στα 8,6 δισ. ευρώ έναντι 8,9 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2010. Με το? αριστερό μπήκε για τον κλάδο και το 2012, καθώς η κατανάλωση συνεχίζει να κινείται σε αρνητικό έδαφος παρά τις εκτεταμένες προσφορές και εκπτώσεις.

Υπολογίζεται πως αυτή τη στιγμή οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχωρούν με ρυθμούς της τάξης του 5%, ενώ τα πράγματα θα χειροτερέψουν, εφόσον προχωρήσει το μέτρο της περικοπής του 13ου και 14ου μισθού, καθώς θα συρρικνώσει και άλλο την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Oι κατηγορίες που μπαίνει «μαχαίρι»
Kαλλυντικά
Eίδη προσωπικής υγιεινής
Aπορρυπαντικά
Xαρτικά
Aλκοολούχα ποτά
Zωοτροφές
Σνακ (π.χ. πατατάκια)
Aλλαντικά
Γαλακτοκομικά

Ανοδικά η ιδιωτική ετικέτα

Ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να στρέφονται συνειδητά προς αυτά καθώς θεωρούν πως αγοράζοντάς τα βγαίνουν ωφελημένοι. Εκτιμάται πως σήμερα το μερίδιό τους ξεπερνάει πλέον το 20% στο σύνολο της αγοράς και πως υπάρχουν περιθώρια μεγαλύτερης ανάπτυξης. Ωστόσο, δεν πρόκειται ποτέ να συναγωνιστούν στα ίσα τα επώνυμα (όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως η Ελβετία και οι σκανδιναβικές χώρες), τα οποία θα διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στην αγορά.

Συγκέντρωση
Deals προ των πυλών στα τρόφιμα

Σημαντικές αλλαγές και ανακατατάξεις αναμένονται μέσα στο 2012 στο λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα αναγκαστούν να συμμαχήσουν με ισχυρούς ομίλους για να επιβιώσουν. Τα βλέμματα στρέφονται κυρίως στην Carrefour Μαρινόπουλος, η οποία όπως αναφέρουν πληροφορίες από την αγορά αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας και αδυνατεί να αποπληρώσει έγκαιρα τις υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές του.

Αρκετές βιομηχανίες, μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες παρά το μέγεθος της γαλλικής εταιρείας διέκοψαν τη συνεργασία και σταμάτησαν να την προμηθεύουν με εμπορεύματα λόγω του ότι δεν εξοφλούνταν ποτέ στην ώρα τους και πάντα τους ζητούνταν παράταση.

Τα παραπάνω επαναφέρουν στην επιφάνεια τα σενάρια φυγής του γαλλικού ομίλου από τη χώρα και εντείνουν την αβεβαιότητα για το μέλλον του γαλλικού ομίλου επί ελληνικού εδάφους. Στο επίκεντρο βρίσκεται και η Βερόπουλος, η οποία ήδη από πέρυσι βρίσκεται σε αναζήτηση επενδυτή από το εξωτερικό για να ενισχύσει τα κεφάλαιά της. Πρόθεση, πάντως, της διοίκησης είναι να διατηρήσει τον έλεγχο και να συνεχίσει να αναπτύσσεται τόσο στο εσωτερικό όσο και στις αγορές των Βαλκανίων που έχει παρουσία.

Εξελίξεις αναμένονται και από την πλευρά της ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει σε εξαγορές, με στόχο να πρωταγωνιστήσει στο εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων και να κατακτήσει την πρώτη θέση.
imerisia.gr


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More