Νέα κυκλοφορία: Ο Φασισμός και οι ιδεολογικές του βάσεις
H ιστορία του φασισμού είναι σχεδόν άγνωστη στην Ελλάδα ή ιδωμένη μέσα από τον παραμορφωτικό φακό του πολιτικού φανατισμού και της απαξίωσης του ηγέτη του, Μουσολίνι, λόγω της άσκοπης επίθεσης του 1940 στην Πατρίδα μας. Οι κοινωνικοπολιτικές αιτίες, τα ιδεολογικά ρεύματα που οδήγησαν στην δημιουργία αρχικά του Φασιστικού Κινήματος και κατόπιν του καθεστώτος και του δόγματος, υπήρξαν και είναι πολυποίκιλα. Το ίδιο και οι διαστρωματώσεις του κράτους που δημιούργησε στην Ιταλία, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το κοινωνικό πείραμα της συντεχνιακής οργάνωσης της οικονομικής ζωής. Στα προ του πολέμου χρόνια, ο φασισμός, ως πολιτικό κίνημα αλλά και κρατική οντότητα, αποτέλεσε σημείο αναφοράς και πρότυπο ακόμα για πολλούς θεωρητικούς και πολιτικούς της εποχής. Το νέο βιβλίο των εκδόσεων μας γραμμένο προ του Οκτωβρίου του 1940, αποτελεί μία σύνοψη των Ιδεών, των κρατικών δομών αλλά και μια αναλυτική παρουσίαση του συντεχνιακού κράτους ως αντίβαρο στη φιλελεύθερη και σοσιαλιστική κοινωνική πρόταση. Κυρίως όμως, είναι ένα ντοκουμέντο εποχής χωρίς τις αγκυλώσεις της μετά του 1945 περιόδου.
Ο Γιώργος Παμπούκας εξέδωσε τη μελέτη του γύρω από τη θεωρία του φασισμού και τις ιδεολογικές του βάσεις. Θεωρεί ότι η Ελλάδα ευτύχησε να βρει τον ορθό συνταγματικό δρόμο και δικαιολογημένα εορτάζει την τέταρτη επέτειο από την εγκαθίδρυση του καθεστώτος του Ιωάννου Μεταξά. Πιστεύει ότι κάθε κράτος πρέπει να εφαρμόζει πολιτειακούς θεσμούς οι οποίοι ανταποκρίνονται στην ιστορία του, αλλά και στην ιδιοσυγκρασία και τον χαρακτήρα των πολιτών του. Επίσης απαραίτητη είναι η μελέτη και η κατανόηση των βασικών αρχών οι οποίες διέπουν τους συγκεκριμένους θεσμούς. Προχωρά σε μία κριτική της φιλελεύθερης δημοκρατίας η οποία κυριάρχησε τον 19ο αιώνα και απετέλεσε την αντίδραση στα απολυταρχικά καθεστώτα του προηγούμενου αιώνος.
Κατά την άποψη του φιλελευθερισμού, το κράτος δεν εξελίσσεται ζώντας μέσα στον λαό και το έθνος, αλλά είναι ένα μηχάνημα εξυπηρετήσεως των πολιτών χωρίς ρίζες, το οποίο είναι δυνατόν να μεταφυτευτεί οπουδήποτε. Στην συνέχεια αναζητούνται τα αίτια της κρίσεως του φιλελεύθερου κράτους, τα οποία δεν οφείλονται μόνο στην οικονομική κρίση και στην μεταβολή των οικονομικών συνθηκών της Ευρώπης, αλλά και στις πολλές λειτουργικές αδυναμίες του ίδιου του φιλελεύθερου κράτους. Από την αδήριτη ανάγκη των ανθρώπων για αληθινή επανάσταση αλλά και για την δημιουργία νέων και υγιειών πολιτειακών τόπων και ιδεωδών γεννήθηκε ο φασισμός, ως αντίδραση κατά της φιλελεύθερης δημοκρατίας και ως πολέμιος του σοσιαλισμού και των κομμουνισμών. Με τον φασισμό, το κράτος δεν είναι πλέον όργανο στην υπηρεσία του ατόμου και τα πρωτεία ανήκουν πλέον στο κράτος και όχι στον λαό. Ο φασισμός λοιπόν, αποτελεί κράτος ολοκληρωτικό, συνέστησε κράτος λαϊκό και δημιούργησε κράτος δυναμικό. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το δεύτερο κεφάλαιο στο οποίο σκιαγραφούνται οι πρόδρομοι των φασιστικών κινημάτων, αρχής γενομένης από το Πλατωνικό κράτος, στο οποίο διδασκόμαστε ότι όλοι πρέπει να υπακούουν σε έναν αρχηγό προικισμένο με ανδρεία, σωφροσύνη και με τα χαρίσματα της Δικαιοσύνης και της ευρυμάθειας. Όμοια είναι και η διδασκαλία του Αριστοτέλη, σύμφωνα με την οποία ωφελιμότερη αναδεικνύεται η αρχή του καλυτέρου ανδρός, ο οποίος είναι υπέροχος και ως προς την αρετή. Στην συνέχεια φτάνουμε στην εποχή της Αναγέννησης, με φιλοσόφους, ποιητές και πολιτικούς όπως ο Machiavelli, ο Hobbes και ο Spinoza. Πολλοί βεβαίως πιστοί του φασισμού, υπέστησαν την επίδραση των φιλοσόφων του γερμανικού ιδεαλισμού, όπως ο Fichte, από τον οποίο εκπορεύεται η σύνδεση της εθνικής σκέψης με την κρατική οργάνωση. Από τον Sorel ο φασισμός ενεπνεύσθη την επαναστατική μέθοδο της βίας για να διαλύει καταστάσεις που προσβάλουν το κράτος και το έθνος σαν γάγγραινα, αλλά και την θεμελιώδη ιδέα του φασισμού να δημιουργήσει ένα πολιτικοοικονομικό κράτος με τη σύνδεση του εθνικισμού και του συνδικαλισμού. Στην συνέχεια, αναλύονται τα αίτια της φασιστικής επαναστάσεως της οποίας σπέρματα βρίσκουμε στα πολιτικά γεγονότα που ακολούθησαν την εμφάνιση στην Ιταλία του εθνικού κράτους.
Ο φασισμός ως κράτος Δικαίου
Εξετάζονται οι σχέσεις του φασισμούς και των κρατών δικαίου, από το 1925 ιδιαιτέρως όπου το φασιστικό καθεστώς στην Ιταλία έλαβε νομική οργάνωση βάσει της οποίας η κοινωνική ζωή αλλά και οι σχέσεις ατόμων και ομάδων διέπονται από κανόνες δικαίου. Ιδιαίτερα με τους νόμους του Δεκεμβρίου του 1928 και του Δεκεμβρίου του 1929, περί ιδρύσεως και αρμοδιοτήτων του μεγάλου φασιστικού συμβουλίου, για την στάση του απέναντι στο κοινοβούλιο, η οικονομική του οργάνωση η οποία εμφανίζει ένα τέλειο σύστημα οικονομίας. Γίνεται αναφορά στην δημιουργία των εθνικών φασιστικών κομμάτων το οποίο αποτελεί τον φορέα των ιδεών του κινήματος στην αποστολή του, η οποία είναι η εγγύηση της πολιτικής ενότητας και η διασφάλιση της διαδοχής της πολιτικής αρχηγίας.
Το τελευταίο κεφάλαιο πραγματεύεται το θέμα του συντεχνιακού συστήματος, το οποίο αποτελεί την κορωνίδα της κοινωνικής και οικονομικής οργάνωσης του φασισμού. Το παρόν βιβλίο, εκτός από ένα εύχρηστο και απλό εγχειρίδιο γύρω από την ιστορία και της ιδεολογικές βάσεις του φασισμού, αποτελεί και τον αντίλογο σε όλους αυτούς που προσπαθούν να μας πείσουν ότι ο φασισμός είναι ένα κίνημα τελείως αυταρχικό, ένα πολιτικό σύστημα που καταπιέζει τον λαό και δεν ενδιαφέρεται για την ευημερία του. Μέσα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που πολεμάται και συκοφαντείται κάθε τι το εθνικό, που καταλύονται θεσμοί και κοινωνικές κατακτήσεις από την εποχή του Εθνικού Κυβερνήτη Ιωάννη Μεταξά, πιστεύουμε ότι επιβάλλεται η ανάγνωση τέτοιων κειμένων, που όχι μόνο μας μορφώνουν, αλλά σφυρηλατούν και την πίστη μας.
Η Blake Lively μήνυσε τον Justin Baldoni για σεξουαλική κακκοποίηση (vid)
-
Η Μπλέικ Λάιβλι έχει ξεκινήσει νομικές διαδικασίες εναντίον του Τζάστιν
Μπαλντόνι, πρώην ηθοποιού και σκηνοθέτη της ταινίας «It Ends With Us»,
κατηγορώντας...
Πριν από 1 ώρα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου